10 Afvallen tips

Personal Trainer December 7, 2016 0

 

Afvallen is niet eenvoudig. Om af te vallen moet je minder eten dan waar je lichaam behoefte aan heeft. Je lichaam zal dan de vetreserves moeten aanspreken waardoor je gewicht verliest. Dit betekend echter wel dat je een hongergevoel zult hebben. Dit is vaak in de beginperiode nog wel vol te houden maar hoe langer het afvallen duurt hoe moeilijker het zal worden om dit vol te houden. In dit artikel zullen we je een aantal afvallen tips geven, tips waarmee je het afvallen niet alleen beter vol kunt houden maar ook tips waarmee je op een gezonde manier kunt afvallen.

Afvallen tip 1: Vermijd calorie rijke voeding
Afvallen is een kwestie van minder calorieën eten dan wat je lichaam nodig heeft. Niet iedere calorie vult je lichaam even veel. Je zal daarom de calorieën moeten vermijden welke je lichaam weinig voeden en je moeten richten op de calorieën welke je lichaam zoveel mogelijk voeden. Calorieën welke je lichaam slecht voeden zij de calorieën verkregen uit suikers, geraffineerde en snelle koolhydraten. Denk daarbij aan frisdranken, snoepgoed maar ook snacks zoals koeken en patat.

Afvallen tip 2: Eet veel groente
Het grote voordeel van groente is dat het caloriearm is. De meeste groente soorten bevatten minder dan 50 kcal per 100 gram. Je zult van groenten dan ook niet snel teveel eten. Dankzij de voedingsvezels in groenten krijg je echter wel een vol gevoel door het eten van groenten. De voedingsvezels zorgen ervoor dat groenten traag te verteren zijn waardoor ze lang in de maag blijven. De voedingsvezels zorgen er tevens voor dat je spijsvertering en stoelgang gezond blijven.

Bovendien zijn groente een belangrijke bron van essentiële voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en antioxidanten.

Afvallen tip 3: neem geen vruchtensappen

Veel mensen drinken bij het ontbijt een vruchtensapje. Niet alleen lekker maar ook gezond. Vruchtensappen zijn echter niet zo gezond als over het algemeen gedacht wordt. Vruchtensappen zijn weliswaar rijk aan vitamines en mineralen, ze zijn echter ook rijk aan vruchtsuikers. Omdat bij het vervaardigen van de vruchtensappen de vezels eruit worden gefilterd worden deze vruchtsuikers net zo snel opgenomen in het bloed als normale suikers. Dit zorgt voor een snelle en sterke stijging van de bloedsuikerspiegel waardoor het lichaam veel insuline zal moeten aanmaken. Insuline staat ook wel bekend als het dik maak hormoon omdat dit hormoon ervoor zorgt dat het lichaam vet gaat opslaan.

Voor je dagelijkse shot vitamines en mineralen kan je daarom veel beter vers fruit eten. Door de aanwezigheid van voedingsvezels worden de vruchtsuikers minder snel door het bloed opgenomen. En bedenk dat in een glas sinaasappelsap 4 sinaasappels zijn verwerkt. Je zal niet zo snel 4 sinaasappels eten, na 1 of 2 sinaasappels zal je het wel genoeg vinden waardoor je met vers fruit minder suikers binnen krijgt dan met vruchtensappen.

Afvallen tip 4: Eet mager vlees of kip of vis

Rundvlees en varkensvlees bevatten veel slechte vetten. Met name varkensvlees. Door dit te vervangen voor mager rundvlees, kip, kalkoen of vis krijg je minder slechte vetten binnen en bovendien ook minder calorieën.

Afvallen tip 5: Eet havermout of muesli bij het ontbijt

Vervang de traditionele boterhammen van het ontbijt door havermout of muesli. Dit zijn goede bronnen van langzame koolhydraten. Deze zorgen ervoor dat je langdurig een vol gevoel zult hebben en je tussen de maaltijden minder snel trek zult hebben. Het gaat hierbij om echte havermout en echte muesli. Geen ontbijtgranen variant waarin dit verwerkt zit. 90% van de ontbijtgranen welke in de supermarkt te koop zijn bevatten toegevoegde suikers. Let hierop als je havermout of muesli gaat kopen.

Afvallen tip 6: Drink geen alcohol

Als je serieus bezig bent met afvallen dan kan je het beste een tijdje helemaal geen alcohol meer drinken. Alcohol is in feite gewoon een vorm van suiker en erg rijk aan calorieën. Als je dan toch wilt drinken, drink dan met mate en kies voor een drank welke weinig calorieën bevat. Je zou een witte droge wijn kunnen drinken of wodka (ga het dan niet mixen met jus d’orange). Bier en likeurtjes kunnen je beter niet drinken als je af wilt vallen, deze bevatten veel calorieën.

Afvallen tip 7: Eet rustig

Als je de tijd neemt om je eten goed te kauwen dan zal dit je eerder een vol gevoel geven. Daarnaast schijnt het wel 10 minuten te kunnen duren voordat het signaal in je hersenen aankomt dat je genoeg hebt gegeten. Door rustig te eten voorkom je dat je niet tijdig door hebt dat je al genoeg hebt gegeten. Als je thuis eet dan kan je dit al enigszins voorkomen door je aan de normale porties te houden bij het opscheppen. Als je uit eten gaat is dit lastiger, de borden hebben een andere maat en het is misschien erg lekker waardoor je eerder teveel zal eten. Rustig eten als je uit eten gaat is dan ook aan te bevelen.

Afvallen tip 8: Haal alleen gezond eten in huis
Als je ervoor zorgt dat je alleen gezond eten in huis hebt dan is de kans dat je naar een vette snack of zoet tussendoortjes grijpt al een stuk kleiner geworden. Als je trek hebt dan zal je het met iets gezonds moeten doen waardoor je voorkomt dat je teveel vet of suiker (en daarmee calorieën) binnen krijgt.

Afvallen tip 9: Zorg voor voldoende slaap
Als je van uitslapen houdt dan is deze afvallen tip je op het lijf geschreven. Te weinig nachtrust is namelijk slecht voor onze hormoonhuishouding. Deze wordt verstoord als we te weinig slapen, door deze verstoring van de hormoonhuishouding zal het lichaam vet willen gaat vast houden waardoor het afvallen wordt bemoeilijkt. Om effectief af te vallen zou je dagelijks 8 uur nachtrust moeten hebben of in ieder geval minimaal 7 uur.

Afvallen tip 10: Eet niet voor het slapen gaan
Als je voor het slapen gaan nog eet dan is de kans groot dat je lichaam dit niet meer verbrand en op zal slaan als vet. Het beste eet je drie uur voor het slapen gaan niets meer.

Leave A Response »