De personal trainer als psycholoog

beheerder March 18, 2015 0

We zien dat veel mensen bij een personal trainer vooral vragen hebben over wat we maar even het “inhoudelijke” aspect van sport noemen. Ze hebben talloze vragen over voeding, over de juiste oefeningen en de juiste manieren om te trainen. Ze maken zich eindeloos druk over het juiste aantal herhalingen en de juiste rusttijd tussen verschillende oefeningen.

Volgens ons kan een personal trainer echter ook je persoonlijke psycholoog zijn. Een van de belangrijkste factoren die jou succes in de sportschool bepaald is namelijk doorzettingsvermogen.

Doorzetten

Doorzettingsvermogen of zelfdiscipline is een psychologische factor die de laatste tijd veel onderzocht is. Het grappige is dat onderzoekers dit psychologische aspect vaak vergelijken met een spier. Namelijk:

  • zelfdiscipline groeit naarmate je er meer van gebruik maakt
  • zelfdiscipline is een bron die uitgeput kan raken. Je kunt niet constant alleen maar vertrouwen op je zelfdiscipline.
  • Zelfdiscipline wordt gevoed door voeding. Mensen die een suikerdrankje krijgen, zullen gemakkelijker kunnen volhouden dan mensen die dit niet gekregen hebben.

Veel van de voorschriften die we uit sport kennen, zijn dus ook van toepassing op zelfdiscipline. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om niet direct teveel van jezelf te vragen. Als je schoon wilt gaan eten, meer wilt gaan sporten en ook nog wilt gaan stoppen met roken, overvraag je je zelfdiscipline waarschijnlijk.

Je kunt daarom beter langzaam aan beginnen.

Je personal trainer als persoonlijke psycholoog

Gebruik je personal trainer daarom niet alleen als een oefeningen teller of als een informatiebron. Op het internet staat immers genoeg informatie en je oefeningen kun je gerust zelf tellen.

Je kunt een personal trainer echter wel gebruiken als een persoon die je bij je doel betrokken houdt. Je zou bijvoorbeeld in plaats van twee keer per week voor drie maanden, beter 1 keer per twee weken voor een heel jaar afspreken.

In de tijd tussen de bijeenkomsten met je “psycholoog” zit je natuurlijk niet op de bank, maar ga je zelfstandig trainen. Zo wordt je steeds zelfstandiger en leer je om meer zelfdiscipline te krijgen en langer vol te houden.

Leave A Response »