Koolhydraatarm eten helpt tegen vele gezondheidsklachten

Personal Trainer April 3, 2018 0
Koolhydraatarm eten helpt tegen vele gezondheidsklachten
 
Alle koolhydraten zijn lang niet hetzelfde. Er bestaat een groot verschil tussen snelle en trage koolhydraten. Dat is vooral zo op het vlak van onze gezondheid. Snelle koolhydraten zijn vooral geraffineerde witte en toegevoegde suikers en zetmeelhoudende producten. Als we onze gezondheid willen verbeteren en behouden kunnen we geraffineerde suikers best missen. Het is een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen. Trage koolhydraten zijn een ander verhaal. Ze zijn een belangrijke leverancier van onmisbare energie en hebben een positieve invloed op onze gezondheid. Koolhydraatarm eten met de juiste voeding is gezond. Kortom, tegen welke klachten en aandoeningen helpen de juiste koolhydraten?

Koolhydraatarm en koolhydraatvrij

Koolhydraatarm is lang niet hetzelfde als koolhydraatvrij. Zinloze en ongezonde crash diëten zweren bij eiwitrijke voeding met weinig of geen koolhydraten en vetten. Dat betekent dus dat die crash diëten ook geen gezonde trage koolhydraten en gezonde vetten bevatten. Dat is meteen ook de oorzaak van het zo gevreesde jojo effect zodat je met een crash dieet nooit afvalt.

Trage koolhydraten

Voeding met trage koolhydraten zijn een belangrijke bron van gezonde voedingsstoffen en vooral van voedingsvezels. Deze laatsten zijn onmisbaar als je definitief van je overgewicht af wilt. Vezels geven je snel een voldaan gevoel met een maximaal verzadigingsgevoel. Je hebt dan minder vlug honger en eet automatisch minder. Voeding met trage koolhydraten is vaak ook onbewerkt en dus puur natuur. Met natuurlijk eten krijg je zo weinig mogelijk toegevoegde stoffen binnen. Natuurlijke voeding bevat weinig en liefst geen ingrediënten en zeker geen geur-,kleur-, smaak-en bewaarmiddelen. Voeding met veel trage koolhydraten zorgt voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Dankzij een gezond eet-en leefpatroon met veel eiwitten, voldoende gezonde vetten, trage koolhydraten en voldoende lichaamsbeweging val je makkelijker af.

Voeding rijk aan trage koolhydraten

Deze trage koolhydraten vind je vooral in:
  • Verse groenten en fruit: groenten zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen en bevatten weinig of geen calorieën. Je mag ze onbeperkt eten. Je eet groenten vooral rauw en gekookt, minstens 500 gram per dag. Dat is anders met fruit. Fruit is ook super gezond. Toch eet je best nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag vanwege de aanwezigheid van fruitsuikers
  • Alle volkorengranen en volkorenproducten: zoals haver(mout)en zemelen, alle soorten volkoren brood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Peulvruchten: de bekendste peulvruchten zijn erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Onbewerkte noten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
  • Zaden en pitten
Meer weten? Vind hier verschillende koolhydraatarme recepten 

Leave A Response »